سئو و بهینه سازی برای موتوهای جستجو می تواند برای هر کسب و کاری درد سر ساز و مشکل ساز باشد،
کارآفرینان وب در مورد سئو بسیار بحث کرده و جستجوها و مطالعات زیادی در مورد آن انجام میدهند. با توجه به میزان اهمیت سئو برای کسبوکارتان، باید هم مباحثات زیادی روی آن انجام بگیرد.
اما موردی که معماگونه است، میزان داستانهای جعلی و سوءتفاهمهایی است که در مورد سئو جریان دارند. منظورم این است که همهی ما میخواهیم سئو بهدرستی انجام بگیرد، پس با توجه به وضعیت جوامع امروز و میزان شایعهپراکنی، چرا این داستانهای جعلی باید به حیات خود ادامه بدهند؟
ما حقیقت را دوست داریم اما دروغ را بیشتر
بعضی نکات سئو را که می شنویم باید بیشتر روی آنها فکر کنیم چرا که کمی شک بر انگیز هستند. آیا می دانستید برخی از آنها همان ترفندهای معروفی هستند که زیاد دیده اید و شنیده اید؟ در این مطلب می خواهیم کمی به بررسی راست و دروغ های سئو بپردازیم.
سرچشمه این ترفندها
مدت ها قبل ، وقتی که الگوریتم گوگل به خوبی امروز نبود شما می توانستید از حقه هایی برای نمایش در نتایج گوگل استفاده کنید. یکی از مؤثرترین حقه ها استفاده از کلمات کلیدی با رنگ سفید بود تا کسی نتواند آن را ببینید اما خزنده های گوگل آن را مشاهده کنند. همینطور خرید تعداد زیادی لینک از سایت های مشکوک. هرچقدر گوگل کامل تر شد اثر این ترفندهای تقلبی نیز حالت معکوس به خود گرفت.
تعداد کلمه کلیدی باید خیلی زیاد باشد
بعضی ها تلاش می کنند تا حد ممکن از کلمه کلیدی مد نظرشان در متن استفاده کنند. آنها امیدوارند گوگل به حجم زیاد کلمات کلیدی استفاده شده در متن توجه کند و در نهایت بالاترین رتبه را به آن متن بدهد ، هرچند که متن آنها غیر قابل خواندن خواهد شد. آنها نباید این کار را انجام دهند ، چرا که قطعا به ضرر خودشان کار می کنند. هیچ وقت مطالبی که فقط مخصوص موتورهای جستجو هست را استفاده نکنید. همیشه مطالبی بنویسید که مخاطبان آن اشخاص حقیقی باشند. روی تولید مطالب با کیفیت وقت بگذارید. این مطالب ، ترافیک زیاد و پایداری را برای سایت شما به ارمغان خواهند آورد.
سئو فقط مجموعه ای از ترفندهاست
ما سئویی را پیشنهاد می دهیم که به آن سئوی جامع می گوییم. شما باید یک استراتژی بلند مدتی را تهیه کنید که روی تمام جنبه های بهینه سازی سایت تمرکز کند و بتواند شما را به بهترین نتیجه برساند. باید مطالب عالی بنویسید ، شبکه های اجتماعی را به خوبی مدیریت کنید ، مطمئن شوید امنیت سایت شما در درجه خوبی قرار دارد و یک تجربه کاربری عالی ایجاد کنید. و البته سایت شما باید از نظر فنی خیلی خوب باشد و ساختاری عالی داشته باشد. این ها ترفند نیستند ، این ها فقط نتیجه سخت کار کردن هستند.
سئو سایت به صورت تضمینی
طنز یا دروغ؟ مسئله این است!
شاید بهتر بود این را در رتبه یک بزرگترین دروغ های سئو قرار میدادیم. برخی مدعیان این روزها برای بازارگرمی در تبلیغات خود به کرات از این عبارت استفاده میکنند. “سئو سایت بصورت تصمینی”
لطفا هر شرکتی با جمله زیر از شما استقبال کرد، به چند فرسخی آنها هم نزدیک نشوید
البته منکر شیرین بودن این دروغ نمی شویم؛ اینکه شرکتی باشد که به طور تضمینی سایت سئو شده به ما تحویل دهد خیلی هم خوب است ولی ایکاش در حقیقت هم اتفاق میافتاد. حقیقت چیست؟
واقعیت یا حقیقت این است که هیچکس نمیتواند در مورد فرآیند سئو، ضمانت کند مگر خود آقای گوگل! چرا که گوگل همه کاره است و سئوکاران هیچ کاره اند! البته نه اینکه سئوکاران هیچ تاثیری در روند پیشرفت سئوی شما نداشته باشند،خیر. اما اینکه پیشرفت را ضمانت دهند، دروغ محض است.
یکبار سئو برای همیشه!
ما میگوییم فرآیند سئو پایان پذیر نیست و نیاز به عملکرد دائمی دارد، شما هم بگویید چشم. یعنی اگر میخواهید سایت شما برای همیشه در نتایج گوگل سرآمد باشد، باید برنامه طولانی مدت و دائمی برای سئو داشته باشید. از لینک سازی گرفته تا تولید محتوا باید به صورت مداوم انجام بگیرد.
به دو دلیل زیر اثبات میکنیم پرونده سئو یکبار برای همیشه، به کل مختومه است :
- حتی اگر شما هم قصد ادامه فرآیند سئو را نداشته باشید رقبایتان دست از سر سئو برنمیدارند و مدام پیشرفت میکنند تا جای شما را بگیرند.
- تازه گیریم شما و رقبای شما در جا زده اید، گوگل در جا نخواهد زد و با آپدیت منظم الگوریتم هایش همیشه به دنبال بهترین هاست. نه کسانیکه در خواب موفقیت غرق شده اند.
سئو سایت به صورت رایگان
مادامی که پای پول وسط نباشد، پای کلاهبرداری هم وسط نیست؛ یعنی سئوی رایگان را معمولا از افرادی می شنوید که حتی نوشتن «سئو» را بلد نیستند! شاید در گذشته قبل از اینکه بازار رقابت تا این حد گرم شود سئو سایت ها به صورت طبیعی و رایگان انجام می شد اما امروزه یک شوخی به ظاهر ساده است که هرگز حقیقت ندارد.
امروزه کمتر کلمه کلیدی را پیدا می کنید که در دنیای سئو سر تصاحب رتبه اول آن جنگ و دعوا نشده باشد؛ ماجرا، همان ماجرای عرضه و تقاضاست، حالا که تقاضای کسب و کارهای اینترنتی بالا رفته، مفهومی به عنوان سئوی رایگان به افسانه ها پیوسته است.
توصیه های گوگل کامله و دنبال هیچی نگرد
این اصلا نمیتواند درست باشد! وقتی که گوگل ۹۷ درصد درآمد سالانه را از تبلیغات به دست می آورد، این که باید توصیه های گوگل دنبال شود بدیهی است اما همه چیز به همین جا ختم نمی شود و یک کارشناس سئو باید تمام عواملی که رتبه سایت را بالا و پایین می کنند را خوب بشناسد.
امیدواریم تا توانسته باشیم راستشو بگیم .
تبلیغات گوگل روی نتایج طبیعی سایت اثر مثبت دارد
یه سری نظریه های بدبینانه نسبت به گوگل وجود دارن که میگن اگه بابت تبلیغات به گوگل پول بدید، گوگل نتایج طبیعیتونو تقویت می کنه. اما درواقع این نظریه هیچ وقت اثبات نشده و از لحاظ منطقی هم گوگل نباید علاقه ای به چنین کاری داشته باشه. چون اگه نتایج طبیعی سایتی تقویت بشه دیگه اون سایت احتیاجی به تبلیغات کلیکی نداره.
تبلیغات گوگلی ابزار خیلی خوبیه برای اینکه کلیدواژه هاتونو سرچ کنید و ببینید کجای نتاج گوگل میاید. اما با هیچ روشی نمی تونید به خودتون رشوه بدید که رتبه طبیعیتون بهتر بشه.
پیوندها اهمیتی ندارند
پیوند ساختن کار خیلی سختیه و گوگل هم سخت گیری می کنه تا فقط پیوندهایی که ارزش دارن رتبه سایتتونو تغییر بدن. این مسئله باعث شده خیلی ها فکر کنن لینک ها دیگه حساب نمیشن و به جاش رسانه های اجتماعی رو دنبال کنن.
اما لینک ها هنوز هم حساب می شن و تا وقتی که گوگل یه راه بهتر برای جایگزین کرده پیوندها پیدا نکرده همچنان لینک ها اهمیت خودشونو حفظ می کنن. اگه میخواهید از این مسئله مطمئن بشید سری به ویدئوهای Google’s Matt Cutts بزنید. تو یکی از این ویدئوها توضیح دادن که یکبار آزمایشی نتایج جستجو رو بدون درنظر گرفتن پیوندها انجام دادن و چیزی که مشاهده کردن باعث شد پیوندهارو حذف نکنن.
واکنش سریع به بهروزرسانیهای الگوریتم جستجو، شما را موفقتر میکند
شایعه: هر بار که گوگل الگوریتم رتبهبندی جستجوی ارگانیکش را بهروز میکند، باید در زودترین زمان ممکن تغییراتی را در سایتتان اعمال کنید تا عقب نمانید!
واقعیت: هر موتور جستجو در حال کار مداوم است تا الگوریتمهای جستجویش را بهبود دهد – گوگل هرسال تقریباً 500 بار الگوریتم جستجویش را تغییر میدهد. تنها بهروزرسانیهایی که باید نگرانشان باشید، بهروزرسانیهای بزرگی هستند که در الگوریتمها اتفاق میافتند.
وقتیکه این بهروزرسانیها به وقوع میپیوندند، هوشمندانهتر است که منتظر بمانید و ببینید که آیا سایتتان تحت تاثیرشان قرار میگیرد یا خیر. غالباً اگر عملکرد سئوی شما درست باشد، سایتتان تحت تاثیر منفی قرار نخواهد گرفت و حتی امکان دارد وضعتان بهتر هم شود!
اصلاً چیزی تحت عنوان الگوریتم جستجوی ایده آل نداریم، بنابراین بهروزرسانیها همواره وجود خواهند داشت. برای واکنش نشان دادن اندکی صبر کنید، منابع معتبر در مورد این بهروزرسانیها را مطالعه کنید و به خودتان چند روز یا حتی چند هفته فرصت بدهید و سپس تنظیمات لازم را انجام دهید.
اگر بهروزرسانی برای موتور جستجو مهم باشد، بهزودی از خودِ کمپانی خبرهایی را در مورد بهترین روشهای انطباق خواهید شنید.
مهمترین چیزی که باید به خاطر داشته باشید این است که هرکس بلافاصله پس از بهروزرسانی با عجله به اعمال تغییرات در سایتش میپردازد، برنده نیست.
از مکانی که در آن حضور دارید و زمانی که بهروزرسانی انجام گرفته یادداشت بردارید و پس از گذشت چند هفته، تفاوت معیارهایتان را مورد قضاوت قرار دهید.
اگر برای گوگل بهینهسازی کنید، تمامی موتورهای جستجوی دیگر را پوشش خواهید داد
شایعه: درصورتیکه برای گوگل بهینهسازی انجام دادهاید، لزومی ندارد نگران بهینهسازی محتوایتان برای سایتهای دیگر باشید.
واقعیت: جستجوی گوگل شاید بیش از 60 درصد از بازار جستجو را در اختیار داشته باشد، اما سهم بینگ نیز مدام در حال افزایش است. بینگ نمونهی خوبی از یک وبسایت است که اندکی متفاوت با گوگل عمل میکند و نیاز به توجه دارد.
بینگ بهاندازهی گوگل به بکلینکها اهمیت نمیدهد: در عوض، در آن رتبهها بر اساس میزان درگیر شدن کاربر، سیگنالهای اجتماعی، نرخ کلیک، قدرت صفحه و دامنهی کلیدواژهها تفسیر میشوند. گوگل از معیارهایی همچون میزان اشتراک در فیسبوک یا فالوئرهای توییتر بهصورت مستقیم در رتبهبندی جستجو بهره نمیگیرد. بنابراین میتوانید بهوضوح ببینید که اگر صرفاً برای گوگل بهینهسازی انجام دهید، نمیتوانید بینگ را پوشش دهید.
اگر قرار گرفتن 100 درصدی در معرض ترافیک وب را هدفگذاری کردهاید، باید حداقل برای 3 موتور جستجوی برتر بهینهسازی نمایید.
موقعیت هاستینگ نیز مهم است
شایعه: اگر وبسایت شما در کشور هدفتان واقع نشده باشد، باید دور موفقیت را خط بکشید.
واقعیت: درحالیکه بهتر است هاست وبسایتتان در کمپانی هدف قرار گرفته باشد، اما این امر ضروری نیست. گوگل بهاندازهی کافی هوشمند است که نسخهی صحیحی از وبسایت شما را برای مخاطب صحیح و در کشور صحیح نشان دهد. این مطالعه نشان میدهد که گوگل اطلاعات باکیفیت را نسبت به محتوای محلی در اولویت قرار میدهد.
این امر بدین معناست که لینکهای «au» به استرالیاییها و «nz» به نیوزیلندیها نشان داده میشوند.
اگر تاکنون از دامنهی سطح بالای کد کشور (ccLTD) استفاده نکردهاید، پیشنهاد میکنم از تنظیم هدف جغرافیایی در ابزار وبمستر گوگل استفاده کنید. در نوار جانبی ابزارهای وبمستر، به مسیر Search Traffic > International Targeting بروید و کشور هدف را برای وبسایتتان انتخاب کنید.
برای وبسایتهای بینالمللی، گزینهی «unlisted» را از زبانهی زیر انتخاب نمایید.
یکی از مهم ترین المانهای موفقیت این است که نیاز اصلی مصرف کننده را بدانیم و برای زمان جستجو کاربر واژه ها و کلمات کلیدی مناسبی تعریف نماییم بسیاری از سئوکاران موفق آنهایی هستند که نیاز کاربران را می شناسند و از کلمات کلیدی که رتبه سایت را افزایش میدهد استفاده می کنند.
سئو سایت با کمترین هزینه
اگر با چنین مضمونی برخورد کردید، یادتان باشد هر چه قدر پول بدهید، همانقدر آش میخورید. هزینه ای که سئو روی دست شما میگذارد، متاثر از هزینه ای است که رقبای شما برای بهبود رتبه در کلمات کلیدی خود میکنند. البته اگر هزینه خود را به درستی صرف کرده باشید. یعنی هیچ فاکتوری به جز شرایط حاکم بر رقبای شما در بازار از یک طرف و دانش سئوی شما از طرف دیگر ، نمیتواند هزینه شما را برای سئو تعیین کند.
بک لینک بیشتر، پیشرفت بیشتر!
یکی دیگر از دروغ های سئو به بک لینک ها برمیگردد. شاید در یک دهه قبل حقیقت داشت. اما امروزه این جمله فقط یک دروغ شرین سئو است. گوگل حقیقتا بزرگ شده و دیگر به این راحتی دم به تله نمیدهد. هرچند تاثیر لینک ها در سئو اجتناب ناپذیر است اما فاکتوری که مطرح است، کیفیت این لینک هاست نه کمیت آنها. چرا که حتی بک لینک بی کیفیت می تواند تاثیر تخریبی روی سئوی سایت شما داشته باشد .
چراغ سبز Yoast یعنی سئوی بی نقص محتوا
چراغ سبز Yoast به جز یک راهنما برای بهبود کیفیت محتوای شما، تاثیر مستقیم دیگری روی سئو ندارد. البته روشن شدن چراغ سبز این افزونه عالی بودن محتوا را ضمانت نمیدهد چرا که کیفیت محتوا ده ها معیار سنجش دارد که در افزونه Yoast Seo یا هر افزونه دیگری در نظر گرفته نشده است.
https://www.business.com/articles/guy-sheetrit-nine-seo-lies/
https://www.marketdominationmedia.com/25-seo-myths-and-seo-lies-exposed-and-explained/
https://www.searchenginejournal.com/content-is-king-the-greatest-lie-ever-told-in-seo/184504/
https://www.web-savvy-marketing.com/2016/08/getting-rid-seo-lies-bs/
- ۹۸/۰۵/۱۷